Einde autohuur, hotelsuite, Buckchon Hanok Village - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Emiel & Maria Meijer-Bruineman - WaarBenJij.nu Einde autohuur, hotelsuite, Buckchon Hanok Village - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Emiel & Maria Meijer-Bruineman - WaarBenJij.nu

Einde autohuur, hotelsuite, Buckchon Hanok Village

Door: Emiel & Maria

Blijf op de hoogte en volg Emiel & Maria

29 April 2023 | Zuid-Korea, Seoel

Dag 10 en 11 zijn inmiddels alweer aangebroken. Terwijl Rotterdam in de ban van het koninklijk bezoek was, moesten wij onze huurbolide weer inleveren. Het was heerlijk om ons eigen vervoer te hebben, maar Seoul heeft een uitgebreid en goed georganiseerd openbaar vervoer. De laatste routes met de auto zouden naar het adres gaan van het kindertehuis waar Maria het adres had gevonden. Na even zoeken was daar een klein wit gebouwtje met een bordje op het hek. Dit bordje kenmerkte zich door oudheid en zal daar misschien jaren geleden ook al aanwezig geweest zijn, maar dit is een aanname qua het uiterlijk van het bordje.

Er was geen herkenning bij Maria naar deze plek en na even gestaan te hebben zijn we weer onderweg gegaan.

De volgende stop zou bij ons laatste verblijf in Seoul zijn. Hier zouden we eerst onze bagage afgeven om later de metro terug te nemen.

Het hotel is vrij nieuw en schitterend ingericht. Wij hebben de junior suite hier geboekt en na 15:00uur was het pas tijdom in te checken.

Koffers netjes afgegeven en op weg naar Incheon Airport om de auto te retourneren. Na ruim 5 kwartier, met files en stampvolle 6 baan wegen arriveerde wij op de locatie. De auto werd grondig geïnspecteerd op deuken, krassen en de hoogte van de benzinetank. Alles werd ok bevonden en nu waren we aangewezen op het OV.

1 uurtje terug naar het hotel opende de deur van onze junior suite en een heerlijke ruimte troffen wij aan. Hier kunnen we het zeker nog een paar dagen uithouden!

In de avond zijn we gaan BBQ-en en kwamen in een restaurant terecht die gespecialiseerd zijn in paling. Laten wij dit allebei nog eens heerlijk vinden. De paling(niet gerookt, dus anders als de Nederlandse versie) werd geheel schoongemaakt en alvast gekookt voorbereidt om op de hete kolen klaar te maken. Tevens hebben wij heerlijke dumplings en koude spicy noodles besteld. Kort maar krachtig, WAT HEBBEN WIJ HEERLIJK GEGETEN.

Na zo'n dag van reizen, eten en de buurt verkennen eindigde in een echt heerlijkste bed dat we deze vakantie gehad hebben. Licht uit was zzzzzzzzzzzzz.

Op dag 11 (vandaag) gaan we naar Buckchon Hanok Village. Een groot dorp van schitterende oude woningen en bij aankomst bleek dit een toeristenmagneet te zijn. Tal van bussen dropte hele volksstammen uit alle winstreken van de wereld. Deze deden zich te goed aan alle winkels vol snuisterijen en tevens waren er tal van verhuur/koop winkels waar een Hanbok aangeboden werd. Uiteraard denken jullienu "leuk hoor, maar wat is een Hanbok?" Uitleg dus!

Een Hanbok is een traditionele kledingstijl die alleen in Zuid- en Noord Korea gedragen wordt. Tegenwoordig wordt de hanbok vaak alleen gedragen op feestdagen en bij officiële gelegenheden. De hanbok voor vrouwen kenmerkt zich door felle kleuren, simpele lijnen en het ontbreken van zakken. Het bovenstuk is een kort jasje. De hanbok voor mannen herkent men aan de ruim zittende broek die rond de enkels dichtgeknoopt wordt en ook weer door het korte jasje met een semi open hoed.

In het village lopen dus tal van Koreanen in zo'n Hanbok. Ook westerse toeristen hebben zo'n Hanbok aan en dat moet in het Koreaanse wetboek pertinent verboden worden. Dat ziet er dus niet uit en dan omschrijf ik het nog subtiel.

Om de portemonnee van de toeristen nog meer te legen is het mogelijk om een fotograaf erbij te huren.

We hebben wel echt genoten van de mooie oude woningen en alle musea plaatsen en kunstenaars die hun vaardigheden te koop aanbieden. Zo liepen wij bij toeval Ahn's art studio binnen. Schitterend vakwerk aan schilderijen met verf en tekeningen tegelijk.

Wij raakten in gesprek met de kunstenaar en dat gesprek was na een klein uur nog gaande. Hij kende mensen in Nederland en kreeg volgende week een vriendin uit Amersfoort op bezoek. Hihi, Maria gaf aan daar ook vandaan te komen en hij trok zo'n gezicht van "hoe is dit mogelijk"

Uit het niets ging hij foto's maken van ons gezicht en begon te tekenen. Alles met de muziek van bekende Amerikaanse rappers. Geweldig. Tevens gaf hij aan helemaal fan te zijn van een Dutch rockband with a Tiny Singer wat uiteindelijk Roel van Velzen was. Dan zit je in Zuid-Korea en is een kunstenaar fan van Roel van Velzen.

De tekening kregen we en we hebben hem aan het wek gezet met een mooi art work van Brutus die we morgenvroeg op kunnen halen. We zijn benieuwd!

Iedereen die Maria kent weet dat soep altijd met stip op 1 staat. OK kimchi heeft 2 stippen!

We zijn naar een populair Ginseng Chicken soup restaurant gegaan en wat maken deze mensen een heerlijke kippensoep. Zowel bij de hele kleine kip als de bouillon eet je, je vingers op! Uiteraard ook wat fried chicken erbij, waar Zuid-Korea gelukkig bekend om staat.

Compleet voldaan zijn hebben we nog een rondje in het village gemaakt en zijn we in bomvolle metro teruggegaan naar ons hotel.

Morgen om 11 uur gaan we ons kunstwerk van Brutus ophalen. In overstap tussen de 2 metro's gaan we nog even snacken bij een nu al favoriet kraampje in een metrogang. Heerlijke gevulde zeewierbladen met rijst en een breed scala aan vlees, vis of groenten. Alles vers gemaakt en de Koreaanse naam ervoor is Gimbap. In 2 woorden: ultiem ontbijt!

Morgen meer Seoul.

• 29 April 2023 - 15:13

Adri En Frans :

Prachtige foto,'s weer en mooie kleding

• 29 April 2023 - 16:04

Judit:

Wat jammer van het plekje waar je ooit was soes. Ik hoorde al van marije dat het tegen gevallen was. Gelukkig maken jullie veel meer moois mee.

• 30 April 2023 - 08:05

Tommy:

Wat een super leuk verhaal weer !!!