UN kerkhof vol eerbetoon en de Vismarkt - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Emiel & Maria Meijer-Bruineman - WaarBenJij.nu UN kerkhof vol eerbetoon en de Vismarkt - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Emiel & Maria Meijer-Bruineman - WaarBenJij.nu

UN kerkhof vol eerbetoon en de Vismarkt

Door: Emiel

Blijf op de hoogte en volg Emiel & Maria

11 Augustus 2022 | Zuid-Korea, Busan

11-08-2022

Dag lezers,

Ik begin met een klein geschiedenis verhaal om ons ochtendbezoek van vandaag meer waarde te geven.

Het United Nations kerkhof stond vandaag als eerste op ons lijstje. Dit kerkhof geeft meer dan alleen eerbetoon aan alle gesneuvelden in de Koreaanse oorlog die van 25 juni 1950 tot27 juli 1953gevoerd werd tussen Noord- en Zuid Korea. Deze oorlog was een onderdeel van de koude oorlog.

Zonder een zogeheten winnaar uit te roepen werd er een wapenstilstand bereikt. De huidige 38e breedtegraad is de scheidslijn tussen Noord en Zuid die de DMZ (DeMilitarized Zone) genoemd wordt.

Na dit verteld te hebben, onze ervaring vandaag!

Bij de ingang van het kerkhof staat een wachter in vol tenue en stokstijf in de houding. Daar begon de eerste indruk van eerbetoon. Het gehele complex van dit kerkhof is zo ontzettend mooi, smetteloos schoon en als een strak Engelse tuin aangelegd.

Ieder land van de United Nations dat heeft bijgedragen aan deze oorlog heeft zijn eigen vlag en bronzen markering per graf met naam en leeftijd. Zo ook de Nederlandse gesneuvelden

(124 soldaten) wordt eer aan gedaan. Gelukkig heb ik daar mijn camera nog kunnen gebruiken totdat ik vriendelijk gevraagd werd deze niet te gebruiken. Begrijpelijk!

(excuses, maar we hebben stiekem ons mobieltje gebruikt)

We hebben een indrukwekkende- en eervolle ochtend gehad op dit stukje Zuid Korea. Ook dit hoort (helaas) bij de geschiedenis en realiteit van dit land.

Ok! Op naar de vismarkt om onze inmiddels ontstane trek gehoor te geven. Deze markt geeft in alle opzichten de woorden vis en schelpdieren waarde!

Er liggen vissoorten die ik nog nooit gezien heb en zo ver het oog rijkt zijn er kraampjes met hun aanbod. Alles vers zwemmend in schone aquariums, bakken of inmiddels ter ziele op schone houten plankjes.

Wij zijn naar de binnenmarkt gegaan en daar om de 3 meter een menukaart onder je neus te krijgen wat deze betreffende man/vrouw aan te bieden heeft. Aangezien we doorkregen dat de meeste menukaarten op hetzelfde neerkwam, hebben we ons neergestreken naast een volle tafel met Koreaanse mannen die zicht tegoed deden aan vis en Soju! Heerlijk om te zien.

Wij hebben visnoedels en stir fry inktvis besteld. Uiteraard ook Soju en Cass bier!!

Alles vers bereidt, HEERLIJK!!

Na dit heerlijke menu en alle geweldige indrukken op deze vismarkt zijn we met de bus naar de Starbucks gegaan om met een heerlijke mok koffie de dag af te sluiten.

Morgen zullen we Busan weer verlaten en met de eerder genoemde hoge snelheidstrein naar Seoul terug te keren.

Busan! Je was geweldig!

Groetjes,

Maria en Emiel

• 11 Augustus 2022 - 16:29

Adri En Frans :

Mooi stukje geschiedenis en nooit geweten dat daar ook Nederlanders aan mee hebben gedaan.
    En wat veel verschillende soorten mooie vis Ik zie jullie al helemaal verlekkerd lopen daar over die markt en jammer dat je er niets van kan meenemen!!

• 15 Augustus 2022 - 15:46

Petra:

Wauw! Wat een mooie foto's en wat schrijven jullie fijn. Leest lekker weg. Genieten!

Emiel & Maria

Welkom bij ons reisdagboek! Een reis met twee emoties: 1. De terugkeer van mijn lieve vrouw Maria in haar geboorteland, waar smaken, geuren en (onbegrijpbare) taal in 1 woord genieten zal betekenen. 2. De ontdekking van een schitterend land, met mensen die zich kenmerken in behulpzaamheid, structuur en mobiel Met dit dagboek nemen wij jullie mee op onze reis. Verhalen, foto's en alle ins- en outs. Veel leesplezier! Maria en Emiel

Actief sinds 25 Juli 2022